Artikler

Hvorfor læse i bibelen?


Af Ole Madsen

Hvor er det et godt spørgsmål, og yderst relevant. Ja hvorfor? Er det ikke bare en gammel bog der ikke har relevans for os moderne mennesker?

Svaret er jo, den har relevans, for menneskeheden har ikke haft mere brug for bibelens budskab end i dag, hvor alle tror de kan klare sig selv, og de ikke behøver nogen frelser eller Gud,, de er gode nok som de er, men sagen er, at menneskenes tilstand ikke har ændret sig siden bibelens tilblivelse, de er stadig syndere, de har stadig brug for en frelser der kan vise dem vej til himmelen, og gøre dem viis til frelse.

Og der kommer bibelen så ind, for deri står der om Guds vej til frelse og himmelen, den viser os vejen til Gud og livet med Gud.

Bibelen fortæller om Guds og menneskers vej sammen, den fortæller meget ærligt både om folks gode sider og deres knap så gode, på den måde er bibelen en meget ærlig bog.

Men alt hvad der står i bibelen er med for at vi skal lære af det og blive viise til frelse, og erkende hvor vejen går.

Men så kommer spørgsmålet så, hvor meget skal man læse i bibelen? Skal man bare læse fra start til slut og så lægge den på hylden?

Det er en god ide at starte med evangelierne og måske læse dem et par gange, og så starte fra starten.

Der er godt nok nogle få kapitler med mange lister af navne som kan være hårde at gå igennem, men giv ikke op selv om du når der til i krønnikebøgerne og lidt et par andre steder, de er der med et formål, men spring bare over disse i første omgang, de er ikke vigtige for dig som lige er kommet til tro, måske mere for nørderne.

Ellers lær bibelens bøgers rækkefølge at kende og hvor de står, det kan være nyttigt når man skal finde rundt i den.

Ellers, hav en notes blok og skriv noter om hvad du finder, både svært og nemt at forstå, skriv det der taler til dig, så kan du gå tilbage senere og se hvad du har skrevet om en bestemt passage.

Og hvad angår at lægge bibelen på hylden når man har læst den igennem, så vil der altid være nyt at finde når man læser de samme ting igen og igen, på den måde bliver man aldrig færdig med bibelen, man finder altid nyt.

Denne hjemmeside © Alpha og Omega Ministries 2018 - design: O Madsen Media